2011-12-07

Ordkonst



Böcker är viktiga i vår familj och särskilt viktigt har det blivit med böcker på svenska till lilla Fröken M. Hon är tvåspråkig och jag pratar med och läser alltid för henne på svenska. Jag hade en hel låda full med gamla Pixi-böcker hemma som fick följa med ner på kontinenten. Innan jag satte mina förvånansvärt välbevarade små böcker i handen på lilla M så ville jag dock föreviga dem. De är ju som små konstverk! Jag komponerade helt enkelt ihop dem som jag tyckte att det blev bäst och så tog jag en färgkopia och satte in i en IKEA-ram. Det blev en fin liten tavla som nu pryder väggen inne i lilla frökens rum.  

En annan tavelidé som jag har är att göra en alfabetstavla. Man brukar säga att tvåspråkiga barn utvecklas långsammare verbalt än andra barn men för lilla M har det varit precis tvärt om. Hon är mycket språkbegåvad, pratar perfekt svenska och italienska och försöker nu att lära sig engelska! Så vad kan väl passa bättre än att göra ett alfabet till henne? Tanken är att associera varje bokstav med ett djur som börjar på den bokstaven, inte helt lätt kan jag lova! Här kommer ett exempel på ungefär hur jag har tänkt mig det. Bilden kommer från ett grattiskort som jag gjorde till en liten italiensk kille för ett tag sedan. Djuren börjar alltså på sina respektive bokstäver på italienska, vilket betyder att man egentligen skulle behöva göra två tavlor. Nåja, en sak i taget...    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar