2013-01-29

Femtimmarskoftan



Finns det något roligare än att sticka bebiskläder? Nä, tror inte det. Det går så fort och blir så sött och så kan man ju få drömma lite om vem som kommer att ha de där pyttesmå kläderna på sig också.

Speciellt roligt är det när man hittar ett sånt här fantastiskt fiffigt mönster. Den här lilla koftan kallas för 'femtimmarskoftan'. Vad jag förstår så kommer mönstret ursprungligen från USA. Det används bland annat flitigt i kyrkkretsar för välgörande ändamål, just för att det är så lätt och går så fort. Koftan stickas nämligen uppifrån och ner i ett enda stycke. Minimalt med trådfästande alltså - I like!


Riktigt fem timmar tog det nu kanske inte men jag har åtminstone kommit till det stadiet att jag kan titta på TV och sticka samtidigt (bättre sent än aldrig). Hmm, kanske är det därför koftan inte blev exakt som den skulle dock. Det blev ett extra tjockt avigt stycke längst ner men jag tyckte inte att det gjorde så mycket så det fick bli kvar.


Så nu är hela settet klart! Tröjan är stickad i lite tjockare garn (Nepal från Drops) än mössan och tofflorna som är gjorda i restgarn som jag hade liggande, tror att det kommer från Svarta Fåret.

Men nu får det bli ett brejk i bebisklädesstickandet. Det börjar nämligen bli hög tid att fixa med lilla Fröken Ms karnevalsutstyrsel. Måste bara bege mig ut på skattjakt bland flyttkartongerna för att hitta symaskinspedalen först...








1 kommentar:

  1. Tröjan är jättesöt, jag undrar också vem den lille/lilla krabeten är, kram mamma

    SvaraRadera